دوستان عزیز: این گزارش کوتاه قبل از آزادی محمود (به قید وثیقه تا دادگاه بعدی) تهیه شده است

دوستان عزیز: این گزارش کوتاه قبل از آزادی محمود (به قید وثیقه تا دادگاه بعدی) تهیه شده است. با این وجود گزارش را در اختیار شما می گذاریم تا شمه ای از فعالیت های انجام شده را به اطلاعتان برسانیم.  از هر کس که گوشه ای از این مبارزه را در دست داشت تشکر می کنیم. هر چند آزادی محمود کامل و بی قید و شرط نیست و هنوز باید محتاطانه به آن بنگریم و خیالمان را راحت نکنیم اما همین عقب نشینی نیز در نتیجه تلاشهای بسیار جدی و صادقانه و صمیمانه شما یک پیروزی در دفاع از آزادی بیان و اندیشه و عمل در مبارزه علیه ظلم و بیعدالتی های حاکم بر جهان است.

پیروز باد روحیه مبارزاتی و جسارت داشتن در مقابل اقدامات سرکوبگرانه دولتهای امپریالیستی! پیروز باد باور داشتن به اراده مبارزاتی مردم و اتحاد و همبستگی نیروهای آزادیخواه! اتحاد مبارزه پیروزی!

4 دسامبر 2004

 

 

گزارشی کوتاه در مورد کارزار دفاع از آزادی محمود

 

به دنبال دستگیری محمود نمینی در تاریح 27اکتبر 2004 در فرودگاه تورنتو به دلیل داشتن کتاب پرنده نو پرواز (تاریخچه مبارزه مسلحانه سربداران در آمل در سال 1360)، وکیل وی تلاش کردهر چه زودتربرای آزادی وی اقدام کند. اما پس از دادگاه دوم محمود و ارجاع تصمیم گیری به یکماه بعد،  یاران او در کانادا و اروپا  تصمیم گرفتند اتهامات سیاسی دولت کانادا را با مبارزه و کارزار سیاسی پاسخ دهند. با تشکیل کمیته ای به نام "کمیته دفاع برای آزادی محمود" و صدور اطلاعیه ای سیاسی با عنوان "دولت کانادا به مرزهای اندیشه و بیان می تازد!" به زبانهای فارسی و انگلیسی مجموعه ای از فعالیت ها شروع شد. گام اول این فعالیت پخش اطلاعیه فوق و اطلاع رسانی به جنبش اپوزیسیون در خارج از کشور و جریانات مترقی و ضد امپریالیست و حقوق بشر بین المللی و توده های مردم بود. سپس کارزار فرستادن نامه ها و فاکس های اعتراضی به دفتر نخست وزیر و دفتر کمیسیون حقوق بشر و سفارت های مختلف کانادا در اروپا بود. این تماسها و اعتراضات در عرض یک هفته شدت گرفت و حتا ابعاد بین المللی یافت بطوریکه "سرویس خبری جهانی برای فتح" این خبر را مخابره کرد و جنبش آنتی گلوبالیزاسیون کلمبیا مسئولیت ترجمه اطلاعیه های مربوطه به زبان اسپانیائی و اطلاع رسانی در میان نیروهای آزادیخواه و آنتی گلوبالیزاسیون اسپانیائی را بر عهده گرفت و به احتمال قوی بسیاری تلاش های دیگر که ما از آنها خبر نداریم.

پس از صدور اولین اطلاعیه از طرف «کمیته دفاع....» کانون زندانیان سیاسی در تبعید واکنش سریعی در دستگیری یکی از یاران خود که پنج سال از زندگی اش را در سیاهچالهای رژیم جمهوری اسلامی به سر برده از خود نشان داد و طی اطلاعیه ای خواهان آزادی محمود شدند. در بیانیه کانون امده است که :

«  دستگیری این زندانی سیاسی سابق توسط پلیس و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کانادا این ذهنیت را تقویت می کند که کانادا به رغم اینکه تحت فشار افکار عمومی قطعنامه ای در محکومیت نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل ارجاع داد، اما تا آنجا که به منافغ اش مربوط می شود خود را ملزم به رعایت حقوق بشر نمی بیند و به خاطر بازسازی رابطه اش با جمهوری اسلامی که در پی قتل زهرا کاظمی ضربه دیده بود، این بار در کنار جمهوری اسلامی قرار می گیرد و اقدام به دستگیری و پایمال کردن حقوق انسانی یکی از قربانیان رژیم حاکم بر ایران می کند."و در ادامه میگوید:" کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید) بعد از اطلاع از دستگیری محمود، طی ارسال نامه ای به مقامات دولتی در کانادا، دستگیری وی را به شدت محکوم کرده و خواهان آزادی فوری وی شد. در ادامه فعالیت برای آزادی محمود، امور بین الملل کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید) طی ارسال نامه  به نهادهای حقوق بشر و دیدار با آنها، ضمن اعتراض به دستگیری محمود، خواستار اقدام جدی آنها در این رابطه و ایجاد فشار به دولت کانادا برای آزادی محمود شد. این فعالیت ها در رابطه تنگاتنگ با کمیته ای که در دفاع از محمود شکل گرفته تا آزادی وی ادامه خواهد داشت.

کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید) از همه ایرانیان آزادیخواه و سازمانهای سیاسی و مترقی ایرانی می خواهد طی ارسال نامه به مقامات دولتی کانادا نسبت به دستگیری محمود نمینی اعتراض کرده و خواستار آزادی بدون قید و شرط و فوری وی شوند. این اقدام کانادا که  ظاهرا تحت عنوان مقابله با "تروریسم" صورت می گیرد، هشداری جدی است که می خواهند هر نوع افکار ترقی خواهانه، عدالت خواهانه، برابری طلبانه و ضد سرمایه داری را تحت نام "تروریسم" منکوب کنند.»

 

ما از سازمان زنان هشت مارس (ایران – افغانستان) که با اقدام سریع و قاطعانه و حمایت بیدریغ از کمیته دفاع سنگ تمام گذاشت از صمیم قلب تشکر می کنیم. سایت هشت مارس اطلاعیه اولیه کمیته را که برای اطلاع رسانی به مردم نقش مهمی ایفا کرد درج کرده و صفحه ای برای جمع آوری امضا های اعتراضی باز کرده است. تمام امضاهای اعتراضی در این سایت قابل مشاهده و پرینت کردن هستند. دوستان اداره کننده این سایت به ما اطلاع داده اند که نامه های اعتراضی مرتبا به سوی نخست وزیر کانادا و غیره روان است و بسیاری از کسانی که نامه های اعتراضی روانه می کنند یک نسخه را نیز برای این دوستان می فرستند که ما را مطلع کنند. امضا کنندگان از کشورهای مختلف منجمله ایران، وبلاگ نویسان و کانون های فرهنگی، فعالین جنبش زنان و جنبش کارگری و دوستان کشورهای دیگر می باشند. یکی از مسئولین هشت مارس در اطلاعیه ای تحت عنوان «چرا باید از محمود دفاع کرد؟» نوشت: «دفاع من از محمود صرفا و فقط دفاع از محمود نیست بلکه دفاع از ایده ها و عقاید خودم هم هست ....عقاید من صرفا یکسری ایده و شعار خشک و خالی نیستند که یک بار در مجامع و نوشته ها اعلام کنم و با خیال آسوده سر روی بالش بگذارم. عقاید و نظرات ما دائما توسط حوادث روز به مصاف طلبیده می شوند. مرتبا توسط حوادث روز مورد آزمون قرار می گیریم که چقدر واقعا مدافعان گفته هایمان در عمل هستیم. این محرکی برای من و بسیاری از دوستان من در تشکل هشت مارس بود که تلاش کنیم نقش فعالی در کارزار دفاع و مبارزه برای آزادی محمود بعهده بگیریم. ... نکته آخر و مهمتری که می خواهم تاکید کنم این است که بعد از 11 سپتامبر 2001 ما شاهد یورش حاکمان کشورهای غرب به حقوق دموکراتیک مردم در این کشورها هستیم....حاکمان دول غربی رسما برای پیشبرد کشورگشائی های خود می خواهند فاشیسم را در این کشورها حاکم کنند... مبارزه برای محمود در چارچوب مبارزه ای بسیار بزرگ و کلان معنی دارد چه بخواهیم چه نخواهیم. برای آزادی محمود باید علیه سیاست هائی که آن آزادی را نقض کرده است مبارزه کنیم هم چنان که برای مبارزه علیه این سیاستها باید برای آزادی محمود و بسیار محمودهای دیگر آستین ها را بالا زد و بیدریغ انرژی گذاشت ....» (برای خواندن تمام اطلاعیه به سایت هشت مارس رجوع کنید.)

 

همچنین از دوستان سایت پیک ایران که فورا اطلاعیه را در صفحه اول گذاشتند و نقش مهمی بازی در اطلاع رسانی بازی کردند تشکر می کنیم(لازم به تذکر است که سایت پیک  ایران روزانه 130 هزار بیننده دارد). همچنین از سایتهای فارسی مانند روشنگری و من و پالتاک که بلافاصله اطلاعیه های مربوط به این فعالیت را منتشر کرده اند و تلاش سایت همبستگی سوسیالیستی کمال تشکر را داریم. از یاری نشریه شهروند کانادا که خبر را به اطلاع ایرانیان مقیم کانادا رسانده است ممنونیم.

از بقیه سایت ها و نشریاتی که در اطلاع رسانی یاری کرده اند و در اینجا بعلت غفلت ما نامشان نیامده پیشاپیش معذرت می خواهیم.

 

کانون دانشجویان ایرانی در هلند با صدور بیانیه ای اعلام کرد:

« کانون دانشجويان ايراني در هلند اين اقدام پليس کانادا را نقض اشکار حقوق اساسي دانسته و آن را محکوم ميکند». و در ادامه اقدامات خود را بدین گونه شرح میدهد:« دراين رابطه و در اعتراض به دستگيري وادامه بازداشت محمود نميني کانون اقدامات زير را انجام داده است:
ـ ارسال نامه به نخست وزير هلند به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه و تاکيد بر لزوم انجام اقدام مناسب در مورد محمود به عنوان يک شهروند هلندي.
ـ ارسال شرح واقعه وتوضيح وضعيت محمود براي دبيرکل عفو بين الملل هلند.
ـ ارسال نامه اعتراضي به سفير کانادا در هلند.
ـ ارسال نامه اعتراضي به نخست وزير کانادا ودرخواست اقداع عاجل وي براي ازادي محمود
ـ ارسال نامه به اتحاديه دانشجويان اونتاريو و کبک کانادا ودرخواست بهره گيري از امکاناتي که دارند جهت کمک به ازادي محمود نميني.

سازمان سراسری پناهندگان ایرانی در کانادا نیز ضمن نامه ای اعتراضی نوشت: طبق قوانین موجود کانادا، حمل و چاپ هیچ کتابی نیاز به مجوز ندارد. ما بازداشت آقای نمینی را به جرم حمل کتاب محکوم کرده و حرکتهای از این قبیل از جانب مقامات کانادا را انعکاسی از سیاست های جرج بوش در رابطه با برخورد به افراد ی که پیشینه خاورمیانه ای دارند میدانیم.

 

علاوه بر اینها افراد و نهادهای مختلفی با نوشتن مقالات گوناگونی در سایت های اینترنتی و امضاء petition را  که از طرف کمیته تهیه شده بود اعتراض خود را به اطلاع مقامات زیربط رساندند، این اعتراضات کماکان ادامه دارد. بسیاری از فعالین  اپوزیسیون و هنرمندان و شعرا و خوانندگان به این جمع پیوسته اند. دوستان ما در کانادا در کالج ها و نقاط دیگر این اطلاعیه اعتراضی به امضا بسیاری از کانادائی ها رسانده اند و اطلاع رسانی مستقیم به توده ها ی مردم به همت و کوشش رفقا ادامه دارد. برخی سازمان ها و گروه های سیاسی و فعالین اپوزیسیون همبستگی خود را به اطلاع ما رسانده اند و قرار است در تورنتو دست به فعالیت های اعتراضی متحدانه بزنیم و پیوند های مبارزاتی مان را محکم تر کنیم. 

 در راستای این اقدامات اتاق پالتاکی اتحاد سوسیالیستی در روزهای چهارشنبه 24نوامبر و یکشنبه 28نوامبر ضمن به اطلاع رساندن دستگیری محمود همگان را جهت اعتراض و اقدام به آزادی فوری وی فرا خواندند. این اقدام آزادیخواهانه و به موقع این دوستان از یکسو با استقبال اکثریت شرکت کننده گان حاضر در اتاق روبرو شد و از سوی دیگر پشتوانه مهمی برای کار ما بود. یکی از نکات برجسته و قابل توجه شرکت یاران و همبندان محمود در زندانهای جمهوری اسلامی در این جلسه بود. این عزیزان ضمن تشریح مقاومت ها و مبارزه محمود طی 5 سال اسارتش در زندان رژبم جمهوری اسلامی ، دستگیری اخیر وی را امری تصادفی ندانسته و این بازدداشت را از سوی دولت کانادا در راستای سرکوب مبارزین و مردم جهان دانستند. بسیاری از اینان گفتند در این مبارزه محمود تنها نیست و ما تا آزادی او از پای نخواهیم نشست.  برای اکثر حاضرین روشن بود که مبارزه علیه این بی عدالتی در واقع ایستادگی در مقابل یورش گستاخانه به آزادی بیان و اندیشه است که در جهان با رهبری بوش شروع شده است. دوستان حاضر در جلسه هر یک با روش خود لزوم تقویت روحیه مبارزاتی و جسارت داشتن در مقابل حمله و توطئه چینی دولتهای امپریالیستی و سرکوبهای آنان را به همه یادآوری کردند؛ و هر یک به گونه ای و از زاویه ای یادآوری کردند که اگر در مقابل حمله دست بدست هم بدهیم و  جسارت داشته باشیم دلیل ندارد از قدرت اینها بترسیم و خود را به فضای فاشیستی که در حال پیشروی است تطبیق دهیم و به آن عادت کنیم. لازم به یاد آوری است که اقدام این یاران، ماهیت تخریبی شایعات زهرآگین و بیمارگونه ای که در یک اتاق پالتاکی در تاریخ سه شنبه 23 نوامبر پخش شد که گویا دستگیری محمود به خاطر حمل کتاب نبوده را بر ملا کرد.

 

در ادامه جلسات پالتاکی بسیاری از هموطنان ایرانی در چار گوشه جهان و با ناباوری از این اقدام دولت کانادا و اینکه در کشوری "دموکراتیک" همچون کانادا کسی را به جرم داشتن حمل کتاب متهم کنند، مستقیما شروع به تحقیق نمودند. یکی از این دوستان در شب چهارشنبه24 نوامبر طی برنامه با وکیل رسمی محمود آقای اندرو براور تماس گرفت و پس از یکساعت و نیم مکالمه تلفنی با وکیل ایشان گفت که وکیل وی شاکی است و می گوید شما  تلفن من را از چه کسی دریافت کرده اید؟ وی ضمن معرفی خود که یکی از فعالان حقوق بشر در کالیفرنیای شمالی آمریکا می باشد به او جواب می دهد که از اطلاعیه ای که در سایتها موجود است! در ادامه مکالمه وکیل محمود اظهار میدارد که  نمیتواند اطلاعاتی در مورد پرونده او بدهد! با وجود اینگونه مشکلات، اخلاق و روحیه مبارزاتی و به چالش طلبیدن بی عدالتی غلبه یافته و کارزار دفاع با سرعت پیش رفت.

 

پروسه قانونی و اتهامات:

در ابتدا محمود یک وکیل مربوط به امور مهاجرین داشت. دو دادگاه برای وی ترتیب دادند که در هر دوی آنها آن عده ای از ما که در کانادا هستیم در پشت در دادگاه حضور داشتیم. عده ای از رفقا ضامن محمود شدند. اما با وجود اینها قوانین خود را زیر پا گذاشته و محمود را با ضامن آزاد نکردند. وکیل به بیرون دادگاه آمده و گزارشی از چند و چون وقایع دادگاه می داد. وی به ما گفت: اتهامات رسمی که به محمود زده اند اتهامات جزئی است. مثلا  اولین اتهامشان به محمود این است که از تو پرسیده ایم جرم جنائی داری یا نه و تو گفته ای ندارم در حالیکه پنجسال زندانی سیاسی بودی!! خود این مسئله افشاگر چهره دولت کاناداست که زندانیان سیاسی ایران را مجرم می داند! وکیل گفت با وجود اینکه اتهامات رسمی از این نوع می باشند اما در جلسه دادگاه عمدتا بحث در مورد کتاب پرنده نو پرواز و جریانات سیاسی جنبش ایران است!

 

این دقیقا همان روشی است که پلیس سیاسی در کشورهای غربی با مخالفین در پیش می گیرد. یعنی بخاطر حفظ چهره ریاکارانه دموکراسی، آنان را آشکارا متهم به یک عقیده یا عمل سیاسی نمی کنند بلکه یک پاپوش "قانونی" برایش می دوزند. برخی اوقات این پاپوش در حد تخلفات رانندگی و ویزائی است ولی در واقعیت هدفشان تنبیه وی بخاطر عقاید و اعمال سیاسی اش است. این روش معمول در کشورهای غربی است و کسانی که دارای آگاهی و هشیاری نسبت به ماهیت دموکراسی های غربی هستند و توهمی به آن ندارند با چنین حرکاتی آشنا هستند. در مورد محمود هم بهمین ترتیب رفتار کرده اند. روی کاغذ وی را متهم به یک چیز کرده اند ولی در دادگاه می گویند ما باید این کتاب را ترجمه کنیم  و بخوانیم تا بتوانیم رای صادر کنیم!!

 

 در نتیجه اقدامات اعتراضی انجام شده و تهدید وکیل که اگر دادگاه را زودتر برگزار نکنند مسئله را به رسانه های خبری خواهد کشاند (که البته مسئله به رسانه های خبری کشانده شده است) دادگاه محمود از روز 8 دسامبر به 2 دسامبر موکول شده است. درهمین رابطه روز چهارشنبه 1 دسامبرآکسیونی از طرف یاران محمود علیه دستگیری غیر قانونی او از سوی مقامات کانادایی در شهر تورنتو صورت خواهد گرفت.

 

با اوج فعالیتها برای آزادی محمود رادیو 24 ساعته فردا طی گزارشی از خبرنگار خود مریم اقدامی در روز یکشنیه 28 نوامبر درشهر تورنتو ضمن اشاره به زمان و دلائل دستگیری وی به نقل از وکیل وی گفت:« با چنین برخوردی ما باید به شدت نگران وضعیت حقوق بشر در کانادا باشیم .»

 

شک نیست که ما بسیاری از اقدامات و ابتکارات گوناگون و ارزشمند را از قلم انداخته ایم. از این بابت پوزش می طلبیم. این کارزارها کماکان تا آزادی محمود ادامه خواهد داشت و پیشبرد این امر بدون شرکت و همیاری همه شما عزیزان امکان پذیر نخواهد بود. 

با درودهای گرم !

 

                                                          کمیته دفاع  برای آزادی محمود

                                                                            1 دسامبر2004

 

 

 

مختصری در باره گزارش روز تظاهرات اول دسامبر: در این تظاهرات که در شهر تورنتو در مقابل اداره مهاجرت انجام شد حدود سی نفر شرکت داشتند. بسیاری از شرکت کنندگان کتاب پرنده نو پرواز را روی دست بلند کرده بودند. متاسفانه به اندازه شرکت کنندگان کتاب در دسترس نبود اما همان تعداد هم صحنه جذابی ایجاد کرده بود. با وجود آنکه تعداد شرکت کنندگان کم بود اما تعداد زیادی خبرنگاران رادیو و  تلویزیون و روزنامه ها حضور داشتند که خبر را بطور مثبتی در رسانه های گروهی کانادا پوشش دادند. یک استاد کالج جورج براون تورنتو به خبرنگاران گفت: اوضاع خطرناکی است زیرا دولت کانادا سیاستهای جورج بوش را پیش می برد و ما می ترسیم بزودی بیایند در خانه هایمان ما را بخاطر داشتن کتاب بگیرند و ببرند!

چند تن از دوستان حاضر در تظاهرات به خبرنگاران گفتند این کتاب در مورد مبارزات انقلابیون علیه رژیم جمهوری اسلامی است. آنها با نشان دادن عکس جانباختگان به خبرنگاران گفتند که دولت کانادا به قاتلان این مبارزین اجازه می دهد که آزادانه وارد کانادا شوند ولی این جانباختگان را می گیرد و زندانی می کند.

از روز اول دسامبر تا کنون که 4 دسامبر است  اخبار این تظاهرات و موضوع مربوطه بارها از تلویزیون پخش شده است.