همراه کارزار زنان در بروکسل/ مهستی شاهرخی

صدمین سالگرد هشتم مارس

 

همراه کارزار زنان در بروکسل/ مهستی شاهرخی


امسال صدمین سالگرد واقعه هشت مارس است و در روز جهانی زن همگی در بروکسل هستیم. در ضمن امسال سومین سالی است که کارزار زنان علیه قوانین زن ستیز جمهوری اسلامی تظاهرات گسترده ای را در مرکز یکی از کشورهای اروپایی سازماندهی کرده است. علت بودنم در این روز در کنار کارزار و در بروکسل، میل به دانستن و همگام شدن با حرکت زمانه است و انگیزه ای شخصی دارد. گزارشی را در سه بخش تنظیم کرده ام که بخش اول آن گزارش ساده ی یک شاهد عینی از واقعه ایست که به چشم دیده است، در بخش دوم به بررسی تحلیلی و برداشت شخصی و دریافتم از این حرکت خواهم پرداخت و در بخش سوم به انتقادات و حوادث کوچک و پیشامدهای با نمک و بی نمک پشت صحنه به شکلی طنزگونه خواهم پرداخت.

فعالان کارزار را زنان فعال گروه های چپ سیاسی در تبعید تشکیل می دهند. چهره های اصلی کارزار، در نشستی که روز هفتم مارس در بروکسل داشتند، انتقادات و نقطه نظرها و مشکلات خود را برای شنوندگان توضیح داده بودند. سمینار کارزار توسط هفت نفر با حدود صد نفر شرکت کننده در سالن کوچکی برگزار شد. مضمون اصلی سمینار جمعبندی از نقاط قوت و ضعف فعالیت سه ساله کارزار زنان و موانع پیشروی آن بود  و مدیریت جلسه را خانم جمیله ندایی به عهده داشت. وجود هفت نفر سخنران، فرصت برای گفتگو با شنوگان و بحث با آنان را محدود می کرد و فرصت زیادی برای شنیدن سئوالاتی که از سوی شرکت کنندگان می آمد نماند. در این جلسه جمیله ندایی به منظور صدمین سالگرد هشت مارس به نظرگاه سیمون دوبوا و ارتباط نظراتش با سوسیالیسم پرداخت.

شنبه سوزی در هوای بروکسل بود و بعدازظهر باد می آمد ولی خوشبختانه باران نبارید. در ساعت یک بعدازظهر، تظاهرات کارزار با اجتماع در برابر سفارت آمریکای بروکسل آغاز شد. ایرانیانی که از سایر کشورهای اروپایی یعنی بیشتر از سوئد و فنلاند و نروژ و هلند و آلمان و انگلیس و اسکاتلند و فرانسه به بروکسل برای تظاهرات آمده بودند برای ساعاتی علیه قوانین زن ستیز متحد ماندند و از ساعت یک تا شش بعدازظهر کنار هم ایستادند و علیه قوانین زن ستیز و مرگبار جمهوری اسلامی ایران متحد شدند و راه پیمایی کردند.

سن ایرانیان شرکت کننده بالای چهل سال بود و اکثریت را زنان تشکیل می دادند ولی مردان بسیاری هم برای راه پیمایی آمده بودند، حضور جوانان فعال دانشجو از دختر و پسر نیرو و امید تازه ای به جمع ایرانیان می داد. بلژیکی های شرکت کننده، اکثراً جوان و در سنین دانشجویی بودند. در صف کردها و ترکها که با لباس محلی خود در تظاهرات شرکت کرده بودند همه نوع گروه سنی به چشم می خورد، آنها کودکان خود را حتا اگر شده با کالسکه همراه خود آورده بودند. در جلوی صف  ایرانیان، زنی با چادر سیاه در زنجیر ایستاده بود و جوانان با سازهای ساده ای مانند طبل راه پیمایی را همراهی می کردند.

از ساعت یک بعدازظهر تا زمانی که همه در جلوی سفارت جمع شوند با خواندن پیامهای حمایت گروه های مختلف خارجی و سخنرانی گه گاهی چهره های کارزار و سخنرانی یک افغانی و یک عراقی، دو نفر از دو کشور اشغال شده توسط آمریکا، طاهره میلانی از سازمان زنان هشت مارس افغانستان و حوزن محمود از فعالان سازمان رهایی زن از عراق در اعتراض به سیاست اشغاگرانه آمریکا در منطقه گذشت. مشروح پیامها و سخنرانی های افراد را می توانید در سایت کارزار بخوانید. تظاهرات کنندگان کارزار را زنان و برخی از گروه های چپ حامی تشکیل می دادند که با همراهی حزب چپ سوسیالیست بلژیک و فدراسیون زنان ترک و کرد ترکیه جمعی گسترده تر و گرم تر پیدا کرد. در ساعت سه بعداز ظهر جمعیتی حدود هزار نفر از جلوی سفارت آمریکا به سوی پارلمان اروپا به راه افتاد. مگر نه اینکه کشورهای متحده اروپایی در منافع خود با آمریکا هم پیمان می شوند و از آمریکا پیروی می کنند؟ مگر نباید به رویشان آورد و به آنها اعتراض کرد؟

کردها و ترکها که از ساعت ده صبح در تظاهرات بودند در برابر پارلمان اروپا از ایرانیان جدا شدند البته بودند افرادی هم که تا آخرین لحظه با جمعیت همراهی کردند. به غیر از ایرانیان و فعالان کارزار، آنیا یکی از فعالین حزب سوسیالیست چپ بلژیک پیامی خواند. آنیا در پیام خود رژیم زن ستیز جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد و از خواستهای کارزار زنان دفاع کرد. آنیا در پایان پیام خود به افشاگری در زمینه سیستمهای سرمایه داری اروپایی علیه زنان پرداخت.

پلیس بروکسل اول اجازه راه پیمایی در برابر سفارت ایران را نداده بود که با پیگیری و حمایت گروهی از جوانان حزب چپ سوسیالیست بلژیک سرانجام این مشکل حل شد و اجازه اعتراض در برابر سفارت ایران کسب شد. در پایان، در جلوی سفارت ایران، زنان و فعالان کمیته دانشجویی در خارج از کشور و تظاهرکنندگان معترض در همراهی با صدای زیبای گیسو شاکری سرود  کارزار زنان ایران را خواندند.

همان شب در جشنی که از سوی کارزار برگزار شد پیام های حمایت از نقاط مختلف دنیا خوانده شد، نمایندگان فمینیست حزب چپ سوسیالیست پیام حمایت خود را از مبارزات زن ایرانی بیان کردند. بعضی از پیامها به دو زبان ترجمه می شد. در جشن شب هشت مارس برنامه های هنری و فرهنگی مختلفی از جمله موسیقی و رقص و نمایش و شعرخوانی با گردانندگی گیسو شاکری اجرا شد، گیسو شاکری ترانه های زیبایی به زبان فارسی و کردی و ترکی و لری و افغانی خواند و با صدای زیبای خود به جمع خسته گرما بخشید. جشن کارزار حدود ده شب در سالن به پایان رسید.


گزارش تصویری راهپیمایی کارزار زنان در هشت مارس، بروکسل

سایت کارزار زنان/ وبلاگ کارزار زنان / زنان هشت مارس

منبع: سایت گزارشگران