تشدیدِ قتل‌های مرموزِ زنان افغانستانی


علاوه بر انواع سرکوب، محرومیت، محدودیت و ممنوعیت ها که در افغانستان، از طرف طالبان علیه زنان اعمال می شود؛  آمار زنانی که توسط طالبان به قتل می رسند، همچنان رو به افزایش است!

بازداشتِ ظریفه یعقوبی، فرحت پوپلزی و شماری از زنانِ معترضِ افغانستانی و تشدیدِ قتل‌های مرموزِ زنان افغانستانی در نقاط مختلف کشور:

استخبارات طالبان سه‌شنبه شب هفته گذشته، فرحت پوپلزی را در کابل بازداشت کرده‌اند، هم‌چنین در هفته‌های اخیر طالبان ظریفه یعقوبی و چهار تن از همکاران او را در جریان یک نشست خبری در کابل دستگیر کردند. این در حالی‌ست که هیچ جرمی به این بانوان نسبت داده نشده است.

بازداشتِ زنانِ معترض در دوره‌ی کوتاه و سیاهِ طالبان بی‌پیشینه نیست. چند تن از زنانِ معترض بعد از رهایی از زندان‌های مخوف طالبان از آن‌چه بر آن‌ها گذشت حکایت کردند:

«طالبان به سینه ها و بین پاهایمان می زدند، این کار را با ما می کردند تا نتوانیم به دنیا نشان دهیم.»

زن دیگری می‌گوید: «نگهبانان طالبان مدام به اتاق من می آمدند و عکس های خانواده ام را به من نشان می دادند و تکرار می کردند... "ما می توانیم آنها را بکشیم."»

از سرنوشتِ زنانِ معترضِ دست‌گیر شده احوال و اخباری در دست نیست.

روایات حاکی از تجاوز های گروهیِ این وحشی‌صفتان نیز است. شب‌هایی که در زندان‌های مخوف طالبان بر زنان می‌گذرد، هیچ نهادی حاضر به پاسخ‌گویی نیست. به چه جرمی زنان را چنین بازداشت و شکنجه می‌کنند؟

موازی با بازداشت های وحشیانه‌ی زنان، زن کشی به طرز فجیع و مرموزی در افغانستان تشدید یافته است. جنایات هولناکی که فقط در همین یک هفته در افغانستان  اتفاق افتاده:

جسد سه زن در داخل یک بوجی در کابل در حالی پیدا شد که آثار شکنجه و تجاوز گروهی بالای هر سه جسد مشهود است.

 هم‌چنین:

جسد زنی بنام مریم از ولایت بلخ که آثار تجاوز بر بدنش هویداست یافت شده است.

جسد زن دیگری بنام گلسر که به شکل بی رحمانه به قتل رسیده از ولسوالی اندخوی پیدا شد،.

جسد بعدی متعلق به یک معلم سواد آموزی در ولسوالی قره باغ کابل است، وی در راه بازگشت از وظیفه به خانه،  توسط افراد مسلح ربوده و سپس بالایش تجاوز گروهی صورت گرفته و به قتل رسانیده شده است.

با آن‌که طالبان تا اکنون از سوی امپریالیست‌های آمریکا به رسمیت شناخته نشده‌اند، با وجود جنایات وحشتناکِ این گروه در افغانستان، بسته‌های کمک های نقدیِ ملیون دالری از سوی آمریکا برای طالبان افزایش یافته است. 

بر اساس آمار بانک مرکزی که تحت کنترل طالبان است، در مجموع کمک‌های نقدی جامعه جهانی پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان به بیش از یک میلیارد و ۵۹۳ میلیون دالر می‌رسد.

بر این اساس، تا حال ۱۵ بسته ۴۰ میلیون دالری و بیش از ۳۰ بسته ۳۲ میلیون دالری به صورت نقد به کابل رسیده است که این خود نمایان‌گرِ حمایتِ همه جانبه‌ی آمریکا از تروریسم، زنِ کشی و نسل کشی است، که زیر شعارِ دموکراسی و حمایت از حقوق بشر اتفاق می‌افتد. نمایان‌گر این است که برای دولت‌های فاسدِ امپریالیست آن‌چه مهم است منافعِ خودشان است و برای حفظ آن از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کنند که هیچ، از هر جنایت‌کاری حمایت خواهند کرد.

١٥ نوامبر ٢٠٢٢